Mijn Taal
Uitdagend co-creatie project waarin studenten creatief met taal leren omgaan én leren werken aan hun professionele beroepshouding.
Betrokken partijen:
Zadkine opleidingen Tandarts-, Apothekers- en Doktersassistente, diverse Rotterdamse makers* en SKVR
Looptijd:
2016 - 2020
Wat is 'Mijn Taal' ?
'Mijn taal' is een co-creatie project van Zadkine en SKVR en heeft als doel om op een creatieve manier studenten taalvaardiger te maken.
Zadkine studenten van de opleidingen Tandarts-, Apothekers- en Doktersassistente leren creatief met taal omgaan én werken aan een professionele beroepshouding. ‘Wie ben je en hoe breng je dat over’ is het centrale thema. In een blok van tien weken krijgen de studenten voorbereidende en verwerkingslessen op school. Deze lessen worden afgewisseld met workshops bij SKVR. In de laatste week presenteren de studenten een door hen voorbereide monoloog over een maatschappelijk onderwerp. Ze doen dit in de spotlights van een theaterlokaal, voor de eigen klasgenoten.
Het programma 'Mijn Taal' loopt al vier jaar met succes. Ieder jaar wordt er in overleg bepaald welke workshops worden ingezet en bestaande workshops worden aangescherpt of geactualiseerd.
Vast onderdeel van het programma zijn de workshops: Argument, Present en Solliciteren. In deze workshops wordt met een theaterdocent gewerkt aan vaardigheden die de studenten helpen zich in diverse situaties professioneel te presenteren. Hoe ga je om met een klant die met je in discussie gaat, welke houding neem je aan tijdens een sollicitatiegesprek en hoe vertel je iets voor een groep? Een andere workshop die binnen het programma ingezet wordt is 'Spoken Word' waarbij de studenten hun eigen gedachten op een creatieve manier verwoorden en presenteren.
Bij aanvang van iedere serie nemen de studenten altijd deel aan de inspringvoorstelling 'Wat doe jij?'. Jonge acteurs spelen herkenbare situaties uit waarbij omgangsvormen centraal staan en spiegelen zo het gedrag van de studenten. De studenten worden gevraagd ‘in de situatie te stappen’ en zo vanuit een ander perspectief de situatie te benaderen. Zo wordt er gewerkt aan vertrouwen, meer begrip en een prettige groepsdynamiek.
Door de praktische aanpak binnen alle workshops van ‘Mijn Taal’ worden de studenten uitgedaagd het beste van zichzelf te laten zien. Zo komen ze er vaak achter dat ze tot meer in staat zijn dan ze verwacht hadden. Dit soort succesmomenten zijn ook het succes van ‘Mijn Taal’.
In schooljaar 20/21 wordt gewerkt aan een nieuwe programma voor deze groepen studenten van Zadkine.
* Rotterdamse makers betrokken bij Mijn Taal: Erwin Boschmans, Armin Taschakoor, Clara Peeters, Edwin de Voigt, Fedde van der Spoel, Gino van Weenen, Hok Tan, Jeffrey Fransen, Justin van Kampen, Laura Schalkwijk, Lianne Collignon, Liesbeth Mende, Ludette El Barkany, Marije Langhorst, Marvin Vreeswijk, Michline Plukker, Renske van den Broek, Rivelino Rigters, Robbert Meijntjes, Roy Samuel, Tonje Langeveld, Doris, Jim, Roxane Clijsen,
Meer informatie
Arno Kanters, oud medewerker van Zadkine was vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van 'Mijn Taal'. Lees hier het interview 'Het belang van kunst- en cultuureducatie in het MBO' dat we net voor zijn pensioen met hem maakten.
Zadkine is een opleider voor middelbaar beroepsonderwijs. Je vindt er 200 mbo-opleidingen, bedrijfstrajecten en opleidingen voor volwassenen in de regio Rotterdam.
Informatie en boekingen
SKVR biedt al jaren structurele cultuureducatie in het onderwijs. Geen school is hetzelfde en dat vraagt om advies op maat. Doen we graag. Samen bepalen we de beste aanpak voor jouw school.
Neem direct contact op via 010-2718320 of onderwijs@skvr.nl. Of vul via de knop hiernaast het contactformulier in.