Hoe gaan jouw leerlingen om met diversiteit? Accepteren zij verschillen in gender, etniciteit of seksualiteit? Of wordt er om gelachen en worden er leerlingen mee gepest?
De meespeelvoorstelling Wat doe jij? zet leerlingen aan het denken. Ze weten niet dat ze onderdeel zijn van een voorstelling en dat ze te maken hebben met acteurs. Recht onder hun ogen worden er grenzen overschreden. Er worden grappen gemaakt, opmerkingen gemaakt en gelachen. Ten koste van de ander. Wanneer voelt een leerling zich geroepen om er iets mee te doen, iets te zeggen, of gaat hij juist mee in het pestgedrag? Kortom: wat doe jij?
Een gespreksleider zorgt dat er op tijd wordt ingegrepen en stelt de acteurs voor. Dan nodigt hij de leerlingen uit om te reageren op wat ze hebben gezien en om 'in te springen’ in de scènes om daarmee het verhaal een andere wending te geven.
Wat doe jij? kan aangepast worden op verschillende thema’s:
- Pesten in het algemeen en Cyberpesten bij de online variant.
- Seksuele diversiteit: Accepteren en respecteren we elkaar?
- Geslacht, genderexpressie, identiteit en/of seksuele aantrekking: Hoe is het om te zijn wie je bent?
- Etniciteit: Hoe kijken we naar kleur, afkomst en culturele verschillen?
Deze meespeelvoorstelling is altijd actueel maar bijzonder geschikt om in te zetten tijdens: Week van de Liefde / Valentijnsdag, Internationale Vrouwendag, de Ramadan, Week tegen Pesten, Rotterdam Pride, Internationale Mannendag en Paarse Vrijdag.
Wat doe jij? ONLINE
De online variant van Wat doe jij? richt zich op cyberpesten en is net zo interactief als de 'live' variant. We werken in een online omgeving als Teams of ZOOM. Naast een ervaren gespreksleider zijn twee acteurs in beeld. Zij nemen net als de leerlingen deel aan de online-meeting. Vanuit hun personage vertellen de acteurs ieder hun verhaal van een heftig voorval op school. De één vanuit de rol van de dader en de ander uit de rol van het slachtoffer. Hierna krijgen de leerlingen van de gespreksleider de vraag te reageren op een aantal stellingen. Hierdoor onderzoeken de leerlingen hoe zij zich zouden opstellen in een situatie zoals omschreven door de acteurs. Hierover gaan ze met elkaar in gesprek. Dit gesprek vormt de kern van de workshop en wordt zorgvuldig begeleidt. Door met elkaar in gesprek te gaan en met respect naar elkaar te luisteren ontstaat er meer inzicht in elkaars drijfveren en motieven.
Naast deze volledig online variant is het ook mogelijk om te werken met de variant waarbij de acteurs en de gespreksleider zichtbaar zijn op een scherm in de klas en de leerlingen zelf fysiek aanwezig zijn. Hierbij wordt de aanwezigheid van een docent gevraagd.
De leerlingen krijgen meer inzicht in hun eigen sociale gedrag en in het groepsproces dat ten grondslag ligt aan pesten. Theater leert hen probleemoplossend en zelfstandig te denken, hun sociale vaardigheden te ontwikkelen, samen te werken en om te gaan met verantwoordelijkheid. Daarnaast maakt theater bewust van het vermogen tot zelfsturing en flexibiliteit.
Wat doe jij? Fysieke voorstelling / workshop op school
Doelgroep: alle groepen
Locatie: op school
Duur: 1 uur
Kosten: Voor dit product hanteren we het regulier tarief. Dit is een vast uurtarief, zie de tekst ‘over de kosten’ hieronder.
Groepsgrootte: maximaal 30
Wat doe jij? Online voorstelling /workshop
Doelgroep: alle groepen
Locatie: op school
Duur: 1 uur
Kosten: Voor dit product hanteren we het regulier tarief. Dit is een vast uurtarief, zie de tekst ‘over de kosten’ hieronder.
Groepsgrootte: maximaal 30
Aanvragen
Zowel voor de fysieke als de online voorstelling vragen we je deze tijdig (ten minste 4 weken van tevoren) aan te vragen.