Veel inspiratie en plezier tijdens SKVR Music Tech Summer School

Hoe kun je technologie-innovaties inzetten in de muzieklessen voor kinderen? SKVR-muziekdocenten lieten zich informeren en inspireren tijdens de tweedaagse SKVR Music Tech Summer School.
Music Tech Summer school 2024

Muziekdocent en zangeres Pamela Sonneveld is een van de 33 deelnemers aan de SKVR Music Tech Summer School. En die is helemaal op haar lijf geschreven. Pamela: ‘Ik zet in mijn lessen al Tech in, zoals Bandlab en Dato Duo. Vandaag wilde ik de Orba ontdekken, een soort mini synthesizer. Grappig om te zien dat je met zo’n klein instrumentje zoveel kunt doen. Je kunt ‘m instellen op een ander instrument, piano of drums bijvoorbeeld. Zo bouw je laagjes op. En met die laagjes maak je een muziekstuk.’ 

Pamela geeft ruim 9 jaar muziekles in het basisonderwijs in Rotterdam Zuid. ‘Ik zie hoe de Tech-toepassing aansluit bij de interesse van de kinderen. Veel muziek van nu is digitaal. In de groep luisteren we naar de beats van artiesten die de kinderen cool vinden. Dan gaan we die beats zelf maken. Met Tech. Zo krijgt muziek meer diepgang als zij weten hoe die beats ontstaan.’

Maken, doen en ontwerpen
Maken, doen en ontwerpen: dat is waar het groeiende docententeam, de Tech-community van SKVR Tech, voor gaat. De afgelopen jaren ontwikkelden zij met elkaar nieuwe lessenseries voor de muzieklessen in groep 7 en 8. 
Die Tech-lessen, zoals Makey Makey, Orba, Dato Duo, Beatcreating, Sampling en Bandlab Keys in combinatie met muziek, zijn vernieuwend en maken inmiddels deel uit van het muzieklesprogramma op 62 basisscholen. Het doel voor dit nieuwe schooljaar 2024-2025 is dit realiseren op alle scholen waar SKVR-muziekdocenten in groep 7 en 8 lesgeven.  
Suzanne Ypma, ontwikkeladviseur innovatie: 'We proberen docenten dus zoveel mogelijk te stimuleren om een lessenserie MuziekTech in te zetten in de muziekles. De Summer School is een fijne scholingsgelegenheid daarvoor. Docenten die lessen hebben ontwikkeld dragen hun kennis en ideeën over aan nieuwe docenten.'
 


Proberen
Voor fluittist Carmen Terol en sinds 2019 SKVR-muziekdocent in het primair onderwijs - in de onderbouw - is deze muziektechnologie nieuw. Carmen: ‘Ik dacht, deze workshopdag is een mooi moment om ermee kennis te maken en het te proberen.’ Zij deed mee met de workshop Makey Makey. ‘Een apparaatje waarmee je met draadjes verschillende geluiden kunt aanraken en opnemen. Heel leuk en creatief. Ik zie direct mogelijkheden om dit met de kinderen te gaan doen. Je kunt van alles bedenken en toepassen in een muziekstuk.’

Nieuw perspectief
Met een gevarieerd aanbod aan trainingen en deskundigheidsbevordering zoals de Music Tech Summer School biedt SKVR (zzp-)docenten de mogelijkheid zich verder te ontwikkelen en te bekwamen. En collega’s te ontmoeten. 
Carmen vindt het belangrijk collega’s te zien: ‘Ik ga naar de scholen, werk zelfstandig en heb dan geen contact met SKVR-collega’s. Op dit soort dagen spreek ik collega-muziekdocenten, krijg ik nieuwe leuke input en doe ik frisse ideeën op. Dit geeft nieuw perspectief.’