Praktijkonderzoek Digi-Skills met Music Tech in po en vo: digitale vaardigheden vergroot

Ontwikkelen leerlingen digitale vaardigheden door creatief te maken met muziektechnologie? We deden een jaar praktijkonderzoek Digi-Skills met Music Tech, in het po en vo. Lees de 3 opvallende resultaten.
Digi-skills met Music Tech

Hoe verbind je digitale geletterdheid aan de belevingswereld van leerlingen?

Afgelopen jaar onderzochten we met Digi-Skills met Music Tech, een praktijkpilot met muziektechnologie in po en vo, hoe leerlingen digitale vaardigheden ontwikkelen door creatief te maken. Suzanne Ypma, ontwikkeladviseur innovatie, voerde de pilot uit samen met 19 Rotterdamse scholen, 991 leerlingen en 12 SKVR Tech-docenten.

In dit filmpje zie je hoe dat maken eruit ziet:

 

Wat zijn drie opvallende resultaten uit de impactmeting?
 

  1. Digitale vaardigheden écht vergroot
    Leerlingen konden na vier lessen meer dan 80% van de doelen digitale geletterdheid zelfstandig uitvoeren. Vooral praktische vaardigheden zoals zoeken, filters gebruiken, playlists bouwen en online werken bleken sterk ontwikkeld. 
     
  2. Creativiteit als motor voor leren
    De combinatie van muziek & digitaal zorgde voor hoge betrokkenheid en lef om te experimenteren. 

    'Er was geen strak keurslijf. De docent gaf een kader, en binnen dat kader gingen ze zelf ontdekken. Elke week werkten ze een niveau hoger.' [Nieuwe Haven (po)]  

  3. Digitale inclusie in de praktijk
    Browser-based tools maakten het mogelijk dat leerlingen zonder middelen thuis tóch konden deelnemen. 

    'Sommige kinderen gingen er thuis mee verder en kwamen op school enthousiast terug: ‘juf, moet je horen!’ [De Regenboog (po)

Wat zagen scholen gebeuren?

'Ze leerden spelenderwijs digitale vaardigheden, maar voor hen voelde het vooral als: lekker muziek maken en kijken wat je kunt produceren.' [De Nieuwe Haven]

'De combinatie digitaal & muziek sprak enorm tot de verbeelding. Eigenlijk werd digitale geletterdheid een vanzelfsprekend onderdeel van het maken.' [De Regenboog]

'Ze hebben dingen gedaan die ze nog nooit hadden geprobeerd en vonden het fantastisch. Het is ook toekomstgericht: later moeten ze hier allemaal mee werken.' [Accent VSO]

'Doordat ze samen een playlist bouwden, werd het echt een creatief proces. Ze waren volop met elkaar in gesprek.' [Zuiderpark College] 
 

En door met doorlopende leerlijn muziek & digitale geletterdheid 
Suzanne: "Op basis van deze resultaten ontwikkelen we komend seizoen een doorlopende leerlijn muziek & digitale geletterdheid, met meer ruimte voor differentiatie, complexere DGL-doelen en een verbeterde zelfevaluatietool."

Dit filmpje laat mooie zien hoe het leren in beweging kwam:

 


Deze pilot werd betekenisvol dankzij de ondersteuning en samenwerking met onze partners.

  • Dank aan Gemeente Rotterdam Digitale Inclusie voor de ondersteuning en financiering
  • O21, voor hun scherpe blik op digitale geletterdheid en het meedenken in hoe we deze betekenisvol kunnen verweven met creatief onderwijs
  • HKU Muziek & Technologie, voor het versterken van het creatief makerschap binnen de lessen
  • IT Campus Rotterdam, voor het openen van netwerken, het zichtbaar maken van het project en het verbinden van werelden
  • De SKVR Tech-leercommunity, voor de energie, vakmanschap en nieuwsgierigheid in het ontwikkelen, testen en bijsturen
  • Koen Buiter, voor het meebouwen aan een helder en praktisch ontwerpkader voor de volgende fase
  • Rosan Buis voor het maken van de film Digi-Skills met Music Tech
  • En natuurlijk de 19 scholen in po, vo, sbo en vso voor de openheid, feedback en betrokkenheid!