Albeda studenten empowered dankzij SKVR

Albeda publiceerde onlangs onderstaand artikel over onze samenwerking. Dat delen we hier graag.
De stagetekorten voor de studenten van maatschappelijke zorg zijn groot. Vanwege de coronacrisis hebben veel instellingen de deuren gesloten of zijn er personeelstekorten ontstaan waardoor studenten niet begeleid kunnen worden. Vanuit de opleiding Maatschappelijke zorg locatie Alexanderlaan is er een vooruitstrevende oplossing bedacht
Collage foto's les Albeda Foto's: Vera Bos 

De oplossing is een project verdeeld in drie onderdelen gericht op het krachtiger, sterker en opvallender maken van de studenten.
Hoe kan een student in deze tijd geholpen worden om een passende stage te vinden en wie kan daarbij helpen? Als antwoord op deze vraag werd met De Zellingen en SKVR een samenwerking aangegaan. 

"Hoe val je op,  hoe presenteer je jezelf out of the box?"

Out of the box presenteren
In het eerste onderdeel zijn de studenten weer fysiek naar school gekomen. Hier was grote behoefte aan na een lange periode thuis onderwijs te hebben gevolgd. Gedurende een dagdeel zijn de studenten begeleid door onderwijsondersteuners Lizzy Blekxtoon en Angelique Dinzey. Samen met de student wordt gekeken naar zijn/haar kwaliteiten, Lizzy vertelt: “We oefenen sollicitatiegesprekken en attenderen studenten op mogelijke stageplekken. In de eerste 10 weken richten we ons op het creatiever, krachtiger en sterker maken van de studenten tijdens de stagezoektocht. Hoe val je op, hoe presenteer je jezelf out of the box? Tegenwoordig moet je écht opvallen! Van de studenten die consequent naar de lessen komen, fysiek of online, krijg ik leuke en goede berichten terug. Zij hebben echt profijt van de lessen en wat de docenten hen kunnen bieden.”

Onderdeel 2: vrijwilligerswerk
Met De Zellingen is onderdeel twee tot stand gekomen. Studenten mogen bij locatie de Rijckehove komen assisteren tijdens de maaltijden en activiteiten van de bewoners. In de periode dat dit door de coronacrisis nog niet mogelijk was zijn de studenten aan de slag gegaan om plannen te maken om iets goeds voor een ander te doen. Remy Liket, bpv-coördinator vertelt: “Dan kun je bijvoorbeeld denken aan een sjoelmiddag bij een verzorgingshuis, voorlezen bij kinderen uit een asielzoekerscentrum of een skateboardclinic bij een buurthuis. Studenten komen met de leukste ideeën!” 

           “Ook zien we terug dat de studenten die de onderdelen consequent hebben gevolgd het gewoon goed doen.”

Studieachterstand voorkomen en alternatieven bieden
De andere samenwerking werd aangegaan met SKVR om studenten voor het einde van het schooljaar een passende stage te kunnen bieden. Als studenten bij alle activiteiten aanwezig zijn en de opdrachten die hieruit voortvloeien maken, krijgen zij een vervangende opdracht en lopen zij hierdoor minder tot geen studieachterstand op. 
Marjolijn Twilt, onderwijsleider vertelt: “We merken dat studenten het waarderen dat we een programma hebben georganiseerd waar wij in meedenken en actief bezig zijn om geen studieachterstand op te lopen. Tot nu toe kunnen we zeker trots zijn op het programma omdat er positieve resultaten uit voort zijn gekomen. Ook zien we terug dat de studenten die de onderdelen consequent hebben gevolgd het gewoon goed doen.”

             “De SKVR lessen zijn vooral veel creatiever geweest dan dat we gewend zijn. Er was humor en veel interactie.”


Met je laptop op de wc
Tijdens het derde onderdeel is er samen met de studenten dieper in gegaan op een stukje empowerment. Want hoe leer je om goed en eerlijk naar jezelf te kijken en hoe kom je digitaal over? Lizzy Blekxtoon vertelt: “Ook zeker met sollicitatiegesprekken is dat in deze tijd een belangrijke les! De omgekeerde psychologie lessen vonden veel studenten erg leerzaam. Zo was er een grappige opdracht waarbij de student gevraagd werd om zichzelf zo ongepast mogelijk voor de camera te presenteren. Studenten zaten met hun laptops op de wc, of bijvoorbeeld lekker onderuitgezakt onder een dekentje. Door deze opdracht werd de studenten gevraagd om anders na te denken. Door dit stukje omgekeerde psychologie voelden ze zich uitgedaagd.”

Kenmerkend aan de lessen van SKVR is dat het zeker geen lessen zijn die bestaan uit twee uur lang zenden. Het zijn interactieve lessen met veel doen door middel van leuke opdrachten! De eerste periode hebben de lessen voornamelijk online plaatsgevonden, maar na de meivakantie werden fysieke lessen ook weer mogelijk. Na deze 10 weken wordt er alweer met veel enthousiasme naar een vervolg op het programma gekeken.


Succesvol dankzij SKVR!
Voor studente Mariheëna Vasilda was het programma ook succesvol! Zij vond uiteindelijk, met alle opgedane nieuwe ervaringen, een passende stage. Ze heeft goede ervaringen met de SKVR-lessen. “Ik vond het fris en nieuw! Ook de online lessen waren erg goed te doen. Wat ik bijvoorbeeld echt niet wist is dat sollicitatiebrieven ook persoonlijk en leuk kunnen zijn. De SKVR lessen zijn vooral veel creatiever geweest dan dat we gewend zijn. Er was humor en veel interactie.”

 


Artikel: Albeda Zorgcollege (LinkedIn