Werken vanuit gedeelde kennis in gespecialiseerd onderwijs

Kunstzone, het tijdschrift voor kunst en cultuur in het onderwijs, maakte een special over het Gespecialiseerd Onderwijs (GO). Op verzoek schreef Iris Borup (projectleider GO) een artikel over de visie en aanpak van SKVR.
Go voor kunstzone Docenten GO komen bijeen in een leercommunity

SKVR, The Creative Network, is zeer actief in het gespecialiseerd onderwijs (go) in Rotterdam. Zowel op de scholen, waar de vraag groeit, als achter de schermen, waar er veel aandacht is om de kunstvakdocenten goed uit te rusten met de nodige handvatten en inspiratie.


In het go-team (de zogenoemde SKVR-leercommunity gespecialiseerd onderwijs) werkt iedereen vanuit een gezamenlijk geformuleerde visie. Daarin staan het ontwikkelen van zelfvertrouwen, zelfredzaamheid en eigenwaarde van de leerling centraal. Docenten hebben affiniteit met de go-leerlingen en handelen vanuit oprechte interesse en nieuwsgierigheid. Zij stellen zich ten dienste van zowel de behoeften van de individuele leerling als het groepsproces, en werken nauw samen met de school. Een projectteam monitort en ondersteunt de uitvoering van de visie in de dagelijkse praktijk.


Community
SKVR stimuleert de ontwikkeling van het pedagogisch en didactisch handelen van haar kunstvakdocenten met een breed aanbod aan deskundigheidsbevordering, waar ook de scholen bij betrokken zijn. Docent Milaisa Breeveld maakt deel uit van de SKVR-leercommunity gespecialiseerd onderwijs. 'In de leercommunity kun je makkelijk bij je collega's terecht met zaken waar je in de praktijk tegenaan loopt. Je kunt er ook je ervaringen delen of anderen helpen met hun uitdagingen. Ik ben leergierig en nieuwsgierig en neem meer tools, ervaringen en zelfverzekerdheid mee naar mijn lessen. Ik vul mijn rugzak en kijk zelf in de klas wat erbij past.'


Leren in de praktijk
Sommige docenten maken makkelijk de overstap van het regulier naar gespecialiseerd onderwijs, anderen voelen soms wat drempelvrees.

Voor hen is er een intern opleidingstraject met een training door de pabo van Hogeschool Rotterdam en een stagetraject op een go-school. Leren in de praktijk is het uitgangspunt. Na een observatie op de go-school gaan de docenten meteen aan de slag en geven ze drie weken les, deels bijgewoond door een senior go-docent of een go-coördinator van SKVR.

Van de zes docenten die hier afgelopen jaar aan deelnamen, zijn er vier dit schooljaar definitief aan de slag gegaan in het go.


Potentieel leerlingen
De docenten zijn enthousiast over het potentieel van de leerlingen. Beeldend docent Maureen Terlouw over haar ervaringen in cluster 4: 'Het kunstenaarschap ligt bij deze leerlingen dicht onder de oppervlakte. Ze zijn onbevangen, ze hebben een beetje lak aan conventies en kunnen goed buiten de gebaande paden denken en handelen. Zo durven ze ook makkelijk opnieuw te beginnen als iets niet bevalt.' Muziekdocent Cheryl Öztürk vult aan: 'Ik zie echt een verschil met veel andere leerlingen in het regulier onderwijs. Ze hebben hier veel lef en kunnen heel goed in het moment leven.'


Iris Borup is projectleider gespecialiseerd onderwijs bij SKVR. Bekijk op deze pagina meer informatie over het gespecialiseerd onderwijs. 

Auteur: Iris Borup
Foto: Merel van den Enden