SKVR brengt een nieuw geluid in digitale opgave gemeente Rotterdam

De gemeente Rotterdam zet zich in om álle Rotterdammers digitaal vaardig te maken. Want in een wereld waarin bijna alles digitaal gebeurt, mag niemand buitenspel staan. Samen met partners zoals SKVR wordt digitale inclusie op een creatieve manier aangepakt – met muziek, technologie en verbeeldingskracht.
Suzanne en Miranda Suzanne (SKVR) Ypma en Miranda Saunders (gemeente Rotterdam)

Iedereen die dat wil, de mogelijkheid geven om ook digitaal mee te doen. Dat is de doelstelling van het programmaplan Digitale inclusie van de gemeente Rotterdam. “Alles wordt steeds digitaler.” vertelt programmamanager Miranda Saunders. “Niet alleen bij de gemeente maar overal om ons heen. Dagelijkse dingen zoals parkeren, het huiswerk van je kinderen of inloggen met je DigiD. Mensen van alle leeftijden hebben er mee te maken. Maar nog niet iedereen komt er in mee. Dat zorgt voor kansenongelijkheid en daar willen we iets tegen doen.”

Actief en creatief 
Om de digitale vaardigheden van Rotterdammers bij te spijkeren werkt de gemeente met verschillende partners, waaronder SKVR. Actieve cultuurbeoefening en digitale vaardigheden lijken misschien niets met elkaar te maken te hebben maar niets is minder waar. Daarom doet SKVR mee met twee projecten:

  1. Digi-skills met Music Tech voor kinderen en jongeren in het onderwijs  
  2. Liefde op het eerste gehoor voor ouderen.  

Beide projecten bevorderen digitale inclusie via creatieve middelen. Digi-skills met Music Tech richt zich op het vergroten van digitale vaardigheden in muziekonderwijs en het blijvend digitaal vaardig maken van docenten. Terwijl Liefde op het eerste gehoor technologie inzet als sociaal bindmiddel en vooral het zelfvertrouwen van ouderen in het gebruik van technologie vergroot.

Ontwikkeladviseur Innovatie Suzanne Ypma (SKVR) houdt zich al jaren bezig met digitale vaardigheden in het kunstonderwijs. “In ons lesprogramma Muziek & Technologie zijn het ontwikkelen van digitale vaardigheden en - geletterdheid belangrijke elementen. Scholen hebben hier ook steeds meer interesse in. Daarom zijn onze docenten een leerlijn aan het ontwikkelen waarin leerlingen kunnen groeien. Dat begint met basisvaardigheden zoals inloggen, aansluiten van apparatuur en begrijpen wat een webapplicatie eigenlijk is. En vervolgens gaan ze zelf iets maken, bijvoorbeeld een digitale muzikale compositie. We willen kinderen geen passieve gebruikers laten zijn maar actieve makers. Als je leerlingen op een creatieve manier laat experimenten dan krijgen ze er plezier in én leren ze ook echt begrijpen hoe de dingen werken.”

Interesse bij scholen 
“Voor mij bracht SKVR met het programma Digi-skills echt een nieuw geluid,” zegt Miranda. “Het werken met instrumenten is een creatieve insteek die echt een toevoeging aan het programma is. Dat is ook te zien aan het grote aantal scholen dat zich in korte tijd heeft aangemeld voor de lessenserie. Voor ons was dit in feite een klein programma-onderdeel dat nu een grote impact kan maken. Ik denk dat dit ook weer nieuw enthousiasme aanwakkert. Bijvoorbeeld bij meiden die vaak minder aanslaan op de traditionele behandeling van technische vakken.”  
“Dit zagen we inderdaad terug in de impactmeting,” vertelt Suzanne. “Meiden die dachten dat ze hier niet goed in zouden zijn maar waarvan het tegendeel waar bleek.” “Dankzij dit programma zijn ze hier toch maar mooi mee in aanraking gekomen,” vult Miranda aan. “Anders was dit wellicht nooit op hun pad gekomen.”

Aanbod voor scholen 
Digi-skills met Music Tech lessen zijn beschikbaar voor groep 7 en 8 in het po en voor alle klassen in het vo. De lessenserie vindt plaats op school en omvat o.a. de SLO-doelen computational thinking en ICT basisvaardigheden. De lessen dragen bij aan de digitale geletterdheid en digitale inclusie van leerlingen. 

Werk jij in het onderwijs in Rotterdam en wil jij jouw leerlingen deze innovatieve lessenserie aanbieden? Klik dan op de link hieronder voor inspiratie, informatie en aanmelden.

Artikel: Janine Kratzenberg 
Foto: Marjolein van der Linden