Met nieuwe tools de klas in: docent Milaisa Breeveld blij met deskundigheidsbevordering

Wekelijks bieden vele SKVR-kunstvakdocenten intensieve cultuureducatie-programma’s in het onderwijs, waaronder het gespecialiseerd onderwijs. Milaisa Breeveld is zo'n docent. Zij geeft muziekles op KC sbo IJsselmonde voor speciaal basisonderwijs. Milaisa nam onlangs deel aan de SKVR-docentenbijeenkomst voor gespecialiseerd onderwijs en blikt daarop terug.
Milaisa Milaisa toont begroetingsritueel op een school waar zij eerder werkte (foto: Milaisa)

Milaisa Breeveld is muziekdocent en geeft op KC sbo IJsselmonde les aan groepen 6, 7 en 8. Ze vindt het belangrijk de muzikale ontwikkeling van de kinderen te stimuleren. ‘Muziek is iets dat je dagelijks hoort en meekrijgt. Ik zie de verschillende interesses in muziek, hoe de kinderen luisteren en wat ze willen leren. Kinderen willen zingen, maar durven het niet altijd. Op een speelse manier en door verschillende technieken help ik hen over die drempel.’ 

Milaisa bespreekt met de leerkrachten wat zij kan betekenen voor de leerlingen en de school met muziekonderwijs. Milaisa: ‘Dan scherp ik mijn doelen aan met de succescriteria die daarbij horen. Met de leerlingen bespreek ik: “Wat wordt ons doel?” Bijvoorbeeld: de tekst goed zingen, weten wat de tekst betekent, luisteren naar de begeleiding en even stil zijn voor én na het zingen van een lied. Met groep 8 leerden we in een paar weken een nieuw Engels liedje met rap erin. Ik maakte audio-opnamen van de verschillende fases en zo konden de kinderen horen hoe het steeds beter klonk! Daar waren ze echt trots op.’ 

In haar lessen houdt Milaisa rekening met de sfeer in de klas van die dag. ‘Vaak werk ik samen met de leerkracht. Het is belangrijk dat kinderen zich veilig voelen, lekker actief kunnen zijn en hun talent kunnen ontwikkelen.’ 

Deskundigheidsbevordering 
SKVR stimuleert de ontwikkeling van het pedagogisch en didactisch handelen van kunstvakdocenten door een breed aanbod aan deskundigheidsbevordering. Milaisa volgt de training formatief evalueren en maakt deel uit van de leercommunity gespecialiseerd onderwijs. Milaisa: ‘In de leercommunity gespecialiseerd onderwijs kun je makkelijk bij je collega's terecht met zaken waar je tegenaan loopt, je eigen ervaring delen of anderen helpen met hun uitdagingen. En als het kan ga ik altijd naar de docentenbijeenkomsten.’ 

Fijn 
Heel interessant vond zij de kennis die de sprekers van de docentenbijeenkomst in februari deelden: Jessica Opdam van de Yulius Lombardia die vertelde over een classdojo, een beloningssysteem. En Tamara Veen en Nadine Weusten van vso De Hoge Brug die vertelden hoe verschillend de emotionele, kalender- en ontwikkelingsleeftijd van een kind kan zijn. Milaisa: ‘Die bijeenkomst was heel fijn. Ik ben leergierig en nieuwsgierig en neem meer tools, ervaringen en zelfverzekerdheid mee naar mijn lessen. Ik vul mijn rugzak en je kijkt zelf in de klas wat erbij past. Ik vind het fijn om collega’s tegen te komen die ook in het gespecialiseerd onderwijs werken. Ik ben dankbaar voor de mogelijkheid die SKVR me biedt. En ik vind het fijn om mezelf te bewijzen.’