Maak kennis met Nina Markus

Een ontwikkelaar. Veelzijdig. Werkt graag samen. SKVR-docent Nina Markus, illustrator en animator ontdekte als meisje haar creativiteit. Bij SKVR.
nina

Nina, wat leuk. Jij ontdekte je talent bij SKVR. Vertel! 
“In de jaren '90, ik was nog een klein meisje, ging ik op blokfluitles bij SKVR. Ik ontwikkelde een eigen muzieksmaak, leerde samenspelen met leeftijdsgenoten en discipline opbouwen door mij telkens weer door die notenbalk te worstelen. Later, in de puberteit, ging ik me stuurser gedragen en ruilde ik de houten fluit in voor een ‘dwarsere’ fluit.  
Na een tijdje stopte ik de fluiten in een doos en leerde ik dat mijn eigen lichaam, mijn longen, stembanden, buik, mits je wist hoe je het moest gebruiken, een instrument op zich is.   
Terwijl ik op de middelbare school een vakkenpakket moest kiezen dat niet helemaal bij mij paste, leerde ik bij SKVR mijn eigen creativiteit kennen. Zowel in de muziek, als in tekenen en schrijven. Tijdens die cursussen werd ik verliefd op dat deel van mijzelf. En dat vergeet ik nooit meer.” 
 
Wat inspireert jou in je werk als docent? 
“Ik wil kinderen die ik via SKVR lesgeef inspireren. En hen de ruimte geven hun eigen creativiteit te ontdekken en te ontwikkelen. Net zoals ik dat zelf heb ervaren.  
Ook ben ik enthousiast om de digitale mogelijkheden die we in coronatijd ontwikkelden, te integreren in de lessen. Verbinding maken door ook in de digitale wereld actief te zijn. Samen met andere docenten.”  
 
Heb je een voorbeeld? 
“Ik geef les in Stop Motion, een filmtechniek om animaties te maken van papier. Samen met muziekdocent Myrto Tzelisi ontwikkelden we Lost in Translation. In deze nieuwe cursus maken leerlingen van 9 tot 12 jaar samen een verhaal. Ze creëren hun eigen personages rondom hun bestaande digitale gedrag. Muziek is de enige manier waarop ze kunnen communiceren. Dit vergt een intensieve manier van samenwerken want je moet echt moeite doen om elkaar te begrijpen.  
Als de film af is, gaan we die samen met de leerlingen en hun ouders bekijken. Zo laten we zien dat de digitale wereld waar de jongste generatie in opgroeit ook kan bijdragen aan het ontplooien van je creativiteit.”