Impact maken op jongeren

“Pak zo veel mogelijk verantwoordelijkheid...
Ilias met leerlingen

Maak het zwaar. Het geeft je nut en het geeft je zin.” Ilias Fettouhi (docent/coach/schrijver/muzikant maar hij noemt zichzelf het liefst een bruggenbouwer) zit vol met uit het leven gegrepen wijsheden die hij jongeren op school en op straat meegeeft. Hij spreekt uit eigen ervaring. Het moment waarop hij besloot “iets voor mensen” te willen gaan doen herinnert hij zich nog goed. Het was tijdens zijn opleiding Integrale veiligheidskunde op de Hogeschool Utrecht. Hij moest zich buigen over casussen die vaak te maken hadden met menselijk leed. Zoals die van een vrouw op Schiphol die werd opgepakt voor het smokkelen van drugs. “Ik besefte toen dat ik deze vrouw liever wilde helpen dan straffen. Dat was voor mij een keerpunt.” Hij startte met de opleiding Social Work en via wat omwegen belandde hij uiteindelijk als coach in het team van Quardin, partner van SKVR in de activiteiten voor jongeren.


Jezelf laten zien
Hij geeft namens SKVR les op de Zuidrand school in het Quardin-programma Van droom naar doel is doen. “Ik begon daar met een goed gesprek met de directeur en twee van de docenten. Ik had geen vastomlijnd plan maar kreeg het vertrouwen om op mijn manier aan de slag te gaan. Daarbij kijk ik goed naar wie ik voor me heb in de klas en durf ik ook mezelf te laten zien. Omdat ik eerlijk over mezelf ben, durven leerlingen zich open te stellen.” Hij constateerde dat er “een gebrek aan communicatie” heerste in de klas en daagde de groep uit met bijzondere opdrachten. “Ik vroeg ze bijvoorbeeld om op te schrijven wat ze zouden willen dat mensen over hen zouden zeggen als ze morgen dood zouden gaan. Dat klinkt confronterend maar leerlingen vinden het geweldig om te doen en het zet ze natuurlijk ook aan het denken. En daar gaan we vervolgens met elkaar het gesprek over aan.”

Heftige verhalen
Dat hij de klas aan het praten krijgt blijkt wel uit de podcasts die hij met ze opnam. De verhalen van de leerlingen zijn vaak heftig. Van de worsteling met het leven tussen twee culturen, tot de invloed van sociale media naar het verhaal van een leerling die haar broertje heeft zien sterven, het komt allemaal aan bod. De leerlingen luisteren naar elkaar, geven elkaar adviezen en Ilias steekt zijn leerlingen een hart onder de riem. “Ik wil ze leren respectvol met elkaar om te gaan, dingen meegeven die ze misschien gemist hebben in hun opvoeding.” Hij weet dat dat impact kan hebben want hij heeft zelf vroeger ook het een en ander meegemaakt. “Aan sommige adviezen van jeugdwerkers die ik toen op mijn pad heb gekregen, denk ik tot op de dag van vandaag nog terug.”

In de buurt
Na schooltijd is Ilias ook actief met een grote groep jongens uit de buurt Zuidwijk. “Ik ben gewoon de straat op gegaan om wat jongeren te verzamelen. In korte tijd had ik een stuk of 15 jongens bij elkaar. Ik vind ze beleefd en aardig, maar dat zijn ze natuurlijk niet altijd. Er lopen hier jongens rond die gewelddadige situaties hebben meegemaakt en dat heeft impact op hun leven. De emoties woede en agressie zijn soms moeilijk te plaatsen voor de jongeren tegenover de angst en onzekerheid die ze soms tegelijkertijd ervaren.”
Er wordt ook gesproken over het dragen van messen, dat vaak voortkomt uit een gevoel van onveiligheid. “Ik begrijp de aantrekkingskracht. Het triggert de duistere kant die we allemaal in ons hebben. Het geeft adrenaline, het is lekker! Maar ik ga natuurlijk het gesprek met ze aan want ze beseffen niet dat ze met een mes op zak onvermijdelijk ook slachtoffer zijn. Ik probeer ze uit te leggen dat je onveilig voelen niet hetzelfde is als onveilig zijn.”

De keerzijde heeft de groep helaas ook van dichtbij meegemaakt toen in augustus een 15-jarige jongen bij een steekpartij om het leven kwam. Geen onbekende voor sommige jongens in zijn groep. “Het is lastig om mee om te gaan,” merkt Ilias, “we hebben het er soms over, ze maken raps om hun gevoelens te verwerken maar ik probeer ook afstand te houden. Dit is werk voor professionals.” Ilias zocht hiervoor samenwerking met andere partijen uit de wijk, zoals ook JOZ en Dock Jongerenwerk. “De samenwerking met de wijk zorgt voor een duurzame aanpak van de problemen. Jongeren moeten trots worden op hun wijk, verantwoordelijkheid dragen voor waar ze vandaan komen en ambassadeurs worden van zichzelf. Zo is het doel dat de jongeren eigenaarschap krijgen en zelf dingen organiseren voor elkaar. Want niets is mooier dan het hebben van nut en zingeving vinden in het leven, en dat begint klein.”

 

Interview door Janine Kratzenberg