
Gusta Kullberg na 40 jaar SKVR met pensioen

We zitten in de ruimte waar een groot kunstwerk aan de muur hangt. De maker? Gusta Kullberg. ‘Ja heel leuk dat me in 2022 werd gevraagd dit ter gelegenheid van de opening van SKVR Hillevliet te maken. Zoals je ziet werk ik graag groot.’
Op de grote houten tafel ligt een stapel albums van kinderwerk en projecten. Gusta vertelt dat zij voor dit interview haar SKVR-archief is ingedoken. ‘Best gek hoor, om de foto’s en boeken te zien. Ik kreeg steeds meer herinneringen terug. Er zijn geweldig veel dingen die we hebben gedaan. Je ziet de tijd veranderen.’
Gouden driehoek
Gusta volgde in de jaren 80 de lerarenopleiding handvaardigheid en tekenen. En later deed zij de Academie voor Beeldende Kunsten (nu Willem de Kooning Academie) in Rotterdam. Gusta werd docent en had er een carrière als autonoom kunstenaar naast.
Gusta: ‘Toen ik bij SKVR begon vormden we met vier collega’s beeldende kunst een team. We hadden gelegenheid om te sparren en lessenseries te ontwikkelen met als basis de beeldende ontwikkeling van het kind. We begonnen met de gouden driehoek: techniek, onderwerp en het doel. En altijd ruimtelijk denken en doen. Niet alleen voor in school, ook in de stad. Een van mijn klassen won met het ontwerp van een boot een boottocht. Voor een ander project haalden we vrachtwagens vol hout van straat. Daar bouwden we op het Doelenplein hutten van. Wat een feest was dat.'
Er was ook samenwerking met musea. Gusta: ‘In samenwerking met het Centrum voor Beeldende Kunst maakten we veel tentoonstellingen. Deze kunstwerken bespraken we met de kinderen, waarna zij zelf aan de slag gingen met het thema van de tentoonstelling.’
Niet namaken, maar zelf creëren
Gusta’s ogen stralen als zij over haar werk met de kinderen vertelt. ‘Ik wil de creativiteit en fantasie stimuleren. In mijn lessen vind ik het belangrijk kinderen uit te dagen en te inspireren. Zodat zij zelf de vrijheid ervaren om te ontdekken. Niet namaken maar zelf creëren, zodat het iets van henzelf is. Ik word er blij van als je ziet hoe kinderen genieten. Hoe ze zichzelf verrassen door wat ze zelf maken. Ze zijn dan apetrots en willen hun werk mee naar huis nemen.’
Kunst als inspiratie
Gusta’s enthousiasme werkt aanstekelijk: ‘De kinderen zien ook mijn enthousiasme als ik met hen in gesprek ga over een kunstwerk of over hun tekening bijvoorbeeld. Dat is een wisselwerking. Mijn manier van kunstbeschouwen is vragend. Ik vertel niet “Kijk hier eens”, maar ik gebruik kunst als inspiratie: “Wat zie jij? Wat zou het nog meer kunnen zijn?” Het blijft meer hangen als het uit jezelf komt.’
Haar uitdaging is kinderen helpen bij wie het creatieve proces stagneert. En, het plezier en lef stimuleren. Gusta: ‘Dan breng ik ze een stukje op weg. Ook met tekenen. Dan willen ze het verscheuren. Ik ga ernaast zitten en wat meedoen. Dan zien ze dat het niet slecht is. Soms is het gewoon angst. Dan breng ik ontspanning en zorg dat ze de lat niet te hoog leggen. Het hoeft geen perfect plaatje te zijn van zo moet het.’
Gusta werkte ook met audiovisuele apparatuur in haar beeldende kunstlessen. ‘Voor een stop-motion animatie gebruikten de kinderen de boot waarmee ze de prijs hadden gewonnen. Die lieten we varen en in de haven aankomen. We gebruikten daarvoor allerlei materialen zoals vloeipapier en hout. In de lessen speel ik in op vragen en ideeën van de kinderen. Als ik zie dat het kan laat ik de kinderen zoveel mogelijk hun eigen gang gaan. Ik durf het te laten vieren.’
Spelenderwijs ontdekken
Het ervaren, spelenderwijs ontdekken en maken zijn elementen die Gusta altijd in haar les liet terugkomen. ‘Ik vind het heel belangrijk de kinderen de techniek van het maken te laten zien. Hoe werkt het, wat kun je er allemaal mee. Kinderen zien ook dat het hartstikke leuk is.’
Gusta had graag nog jaren door willen werken. ‘Helaas kreeg long COVID me te pakken. Erg jammer. Ik mis de kinderen en hun creativiteit. Ik heb 40 jaar met veel energie en plezier gewerkt.’
Meer weten van Gusta’s werk? Kijk op: https://www.gustakullberg.nl/
Interview: Marjolein van der Linden
Foto boven artikel: Gaby Jongenelen