Docentendag vol inspiratie en ontmoeting

80 SKVR-onderwijskunstvakdocenten namen deel aan de SKVR-docentendag op dinsdag 12 maart. Een dag vol informatie, workshops en een lezing. En natuurlijk tijd voor ontmoeting en gezelligheid.
docentendag 12 maart 2024

De docentendag voor docenten die cultuureducatielessen verzorgen op scholen, van de voorschool tot en met het mbo, startte met bijeenkomsten over het programma Muziek in de voorschool, de kracht van de cultuurcoach, een intervisie- en informatiebijeenkomst over Slim Organiseren en een bijeenkomst over SKVR Tech. 

Lezing Ismail Aghzanay 
Daarna was het podium voor Ismail Aghzanay. In 2018 was hij leraar van het jaar Rotterdam en in 2021 landelijk Leraar van het Jaar. In een volle aula van SKVR Hillevliet in Rotterdam Zuid, prikkelde Aghzanay de docenten met een interactieve lezing: Door welke bril kijk jij (en wat zie je dan)?. Over hoe vooroordelen de mindset en handelingen van de docent kleuren en daarmee bijdragen aan kansenongelijkheid en uitsluiting. En hoe je van waarde kunt zijn als docent. 

Giesela en Joyce, muziekdocenten in het primair onderwijs, troffen elkaar tijdens de lunch. Joyce: ‘Het is heel leuk om elkaar weer te spreken. Fijn ook om collega’s te zien. En, haha, het eten is hier altijd heerlijk!’ Giesela is het er helemaal mee eens en voegt eraan toe: ‘Ik ben altijd blij met de docentendagen. De lezing van Ismail Aghzanay vond ik heel inspirerend. Hij gaf aan dat je al met een half uur muziekles op school iets betekent voor de kinderen. Door muziek komen er andere kwaliteiten van kinderen naar boven. Het is fijn om samen met plezier muziek te maken, het brengt verbinding in de klas.’ 

Ook muziekdocent Jai was enthousiast over de lezing: ‘Heel erg inspirerend. Aghzanay gaf handvatten om diepe vragen aan kinderen te stellen en hoe je daarbij werkvormen kunt inzetten. Hoe je echt contact kunt maken.’ Jai werkt ruim 5 jaar in het primair onderwijs in diverse steden en sinds enkele maanden via SKVR: ‘Ik ben Rotterdammer hè, dan wil je toch graag in je eigen stad werken. Ik ben blij met SKVR. Goeie communicatie. Er is oprechte aandacht en initiatief vanuit de coördinatoren. Regelmatig word ik gebeld met de vraag hoe het werken gaat op de scholen.’ 

Workshops 
Docenten konden ’s middags kiezen uit 8 workshops zoals Kobranie door Nadine Strang, een speelse muzikale werkvorm waarin improvisatie, samenspel en creativiteit centraal staan. Arinda Vrolings liet haar deelnemers kennismaken met de principes van Wicked Arts Assignment via de speeltuin van de verbeelding. SKVR-theaterdocent leidde de workshop: Nieuwe school? Wat een lol! Over hoe je door communicatie met leerkrachten je plek kunt vinden op school. 

Mac, sinds september docent trompet bij het Leerorkest, vond de docentenbijeenkomst ‘hartstikke interessant. Ik kreeg bij de workshop Positive Behavior Support tips hoe je als docent kan bijdragen aan een positieve en veilige leeromgeving. Ga ik meteen gebruiken.’ 

Vrienden 
Dansdocent Alexandra haalde veel uit de workshop Omgaan met opvallend gedrag bij het jonge kind door Sharon Dania en Lotte Klein. ‘Veel tips en ideeën om om te gaan met opvallend gedrag. En ik ga nog meer communiceren met pedagogisch medewerkers zodat zij weten wat ik als vakdocent nodig heb en ik weet wat zij van mij nodig hebben.’ 
Alexandra is enthousiast over de docentendag: ‘Ik vind het fijn om erbij te horen en te verbinden met andere freelancers. Ik raad zelfs mijn vrienden aan om zich ook aan te sluiten bij het creatieve netwerk.’ 

Kunstvakdocenten vormen de kern van SKVR. We bieden docenten een plek waar zij een substantieel aantal lessen kunnen geven, samen kunnen werken met anderen en waar aandacht is voor ontmoeting en ontwikkeling. Via trainingen, een leercommunity en de SKVR-docentendagen.