De kracht van kunst voor Zadkine Apothekersassistenten

Samenwerken om de studenten iets extra’s te bieden. Dat is het uitgangspunt van de theaterlessen die kunstvakdocent Michline Plukker verzorgt tijdens het vak Communicatie voor Apothekersassistenten op Zadkine.
Student Zadkine Apothekersassistent

Acteur in de klas is de officiële benaming van de lessenserie die SKVR-kunstvakdocent Michline Plukker al 3 jaar bij Zadkine geeft. Het is een praktijkonderdeel van de opleiding waarin de Apothekersassistenten oefenen om het goede gesprek met klanten aan te gaan. Dat gebeurt in de vorm van rollenspellen, in een veilige omgeving en met veel humor. 

De afstemming die Michline heeft met docent en studieloopbaanbegeleider Olly Dikmoet, is cruciaal voor het succes dat ze met de studenten bereiken. Olly Dikmoet koos er bewust voor om een acteur in te zetten. Ze legt uit: “Voorheen vertolkten docenten zelf die rol van patiënt. Maar ik ken de praktijk in de apotheek helemaal niet uit eigen ervaring en bovendien heeft een acteur een veel neutralere rol. Aan een docent gaan studenten al snel iets vragen over de theorie. Met Michline gaan ze meteen helemaal op in hun rol.”

Aansluiten op criteria
Voor het vak Communicatie gelden duidelijke criteria waaraan de studenten moeten voldoen en waar ze ook examen over afleggen: contact maken, de hulpvraag helder krijgen, doorvragen en adviseren. Dit komt allemaal aan bod in de cases die Michline en Olly behandelen in de lessen. “We werken met echte voorvallen uit de praktijk die ik uitwerk voor Michline,” vertelt Olly. “Michline krijgt van mij een voorbereiding met daarin de klachten die de patiënt die zij speelt heeft.” Michline werkt het personage zelf verder uit en reageert tijdens het spel feilloos op de houding van de student. “Als een student bijvoorbeeld niet doorvraagt, neem ik maar genoegen met het eerste advies. Maar vaak blijkt er veel meer aan de hand. Dat gaan we dan achteraf analyseren met de student en de rest van de klas die het gesprek heeft gevolgd,” vertelt ze.

Extra leermomenten
De studenten vinden het aanvankelijk vaak erg spannend om in hun rol te gaan. Maar dat gaat meestal snel over. “Het kan soms best levensecht voelen, maar we zorgen echt voor een veilige sfeer in de les,” benadrukt Michline. “Als ik zie dat een student aarzelt, begin ik bij wat ze al weten, dat geeft zelfvertrouwen.” Olly bevestigt dat bijna alle studenten uiteindelijk enthousiast zijn: “Ze leren dat het soms ook mis kan gaan. Er is geen goed of fout in de les. Het zijn waardevolle extra leermomenten. En we hebben ook gewoon heel veel plezier met elkaar.”

Meerwaarde van kunst
Voor Olly ligt de meerwaarde van het werken met een professionele kunstenaar in de extra ervaring die ze haar studenten mee kan geven. “Hoe meer je tijdens je opleiding met je hoofd moet werken, hoe groter de meerwaarde van de kunstvakken. Ik geef mijn studenten een podium en laat ze ervaren dat er meer in ze zit dan ze zelf denken. Ik zie mijn studenten door de jaren heen groeien. Ze werken geen checklijstjes af, maar maken daadwerkelijk contact.” Ook Michline ziet dat gebeuren: “Ze leren zich onderscheiden en ontdekken hun eigen kwaliteiten. En in het theater krijg je daar gewoon applaus voor!”

Interview: Janine Kratzenberg

Zet kunsteducatie in.

SKVR biedt al jaren structurele cultuureducatie in het onderwijs. Geen school is hetzelfde en dat vraagt om advies op maat. Doen we graag. Samen bepalen we de beste aanpak voor jouw school. 

Neem contact op met Froukje via 010-2718320 of f.waterbolk@skvr.nl.

 

Schrijf je in voor onze onderwijsnieuwsbrief