Dansdocenten van de toekomst

Een bijzonder traject waarin Codarts studenten kennis maken met het lesgeven aan kwetsbare ouderen.
Dansdocenten van de toekomst

SKVR en Codarts (Bachelor opleiding Docent Dans, Dans en Conservatorium) werken al lang met elkaar samen op verschillende terreinen. Een daarvan is de begeleiding van stagiairs van Codarts door docenten van SKVR binnen bepaalde contexten. Op dit moment loopt er een bijzonder traject waarin studenten van de docentopleiding Dans kennis maken met het lesgeven aan kwetsbare groepen waaronder ouderen. Ik spreek erover met Marijke Lips, coördinator Community Arts en dansdocent bij Codarts.

“Het is altijd prettig samenwerken met SKVR. Er zijn veel dwarsverbanden en docenten werken soms zowel voor SKVR als Codarts wat zorgt voor nog meer verbinding. Door de schaal, het netwerk en de diversiteit van SKVR kunnen we onze studenten veel mogelijkheden bieden. In dit geval zorgde SKVR voor de contacten bij Humanitas. Voor onze studenten is het essentieel dat ze ruimte krijgen om hun eigen praktijkervaring te ontwikkelen en dat vertrouwen kregen we meteen,” vertelt Marijke.

Behoefte aan kwaliteit
“Steeds meer studenten kiezen ervoor om te werken met ouderen. Dat is fijn want er is steeds meer werk in die sector. De behoefte aan kwalitatief aanbod in de zorg groeit. Dans heeft daarin veel te bieden: het zorgt voor verbinding tussen de deelnemers, houdt mensen mobiel, fit en veerkrachtig en mensen zijn vaak verrast over wat ze nog kunnen wat bijdraagt aan hun zelfvertrouwen.”

Vertrouwen
Voor de begeleiding bij Humanitas zijn dansdocent en stagebegeleider Dorinda Dijs en projectleider Kwetsbare Ouderen Peggy van Mosselaar betrokken. “Ik hoor vaak van de studenten dat ze ook veel leren over de niet-dans gerelateerde aspecten die bij dit werk komen kijken: even een praatje maken met de ouderen, de tijd nemen om vertrouwen op te bouwen. De eerste keer dat we op een locatie voor ouderen kwamen bleek de groep nog bezig te zijn met een klei-activiteit. Toen zijn de studenten gewoon mee gaan doen. Dat was heel waardevol voor de verbinding in de groep en ze merkten dat meteen terug in hun lessen. Zo raken de studenten tevreden met op het eerste gezicht kleine maar waardevolle stapjes. Hier geldt echt: less is more in de aanpak van de lessen.”

“Het is mooi om te zien hoe open de ouderen zich doorgaans opstellen. De lessen van onze studenten zijn echt anders dan ze gewend zijn maar daar worden ze alleen maar enthousiaster van. Ook het contact met jonge mensen doet hen goed. Omgekeerd brengt het contact met de ouderen veel teweeg bij de studenten. Ze gaan echt anders naar mensen kijken en bijvoorbeeld ook gesprekken voeren met hun eigen grootouders over wat het betekent om ouder te zijn.”

“Het is belangrijk dat onze studenten deze kans krijgen. Als je deze ervaring niet tijdens de opleiding meekrijgt dan kies je er later toch minder snel voor. En dat terwijl dit werk heel belangrijk is en er nog genoeg te doen is!”