Cultuurcoaches inzetten op scholen

Tineke van Calster en Martine van der Spek vertellen over hun rol in de geboorte en de eerste wankele stapjes van het cultuurcoachtraject.
Vacature Cultuurcoach Muziek

In het schrijven van dit magazine sprak ik naast een aantal cultuurcoaches ook met Tineke en Martine, beiden werkzaam bij de SKVR en nauw betrokken bij de geboorte en de eerste wankele stapjes van het cultuurcoachtraject.

Tineke is vakdocent dans en coördinator dans in het primair onderwijs. Daarnaast was ze tot voor kort accounthouder voor verschillende cultuurcoachscholen. Ook Martine werkt als coördinator voor het primair onderwijs, met als eigen achtergrond de discipline muziek, en is accounthouder voor verschillende cultuurcoachscholen.

Renske Domme vraag misschien, maar wat doet een accounthouder eigenlijk?
Tineke Een accounthouder houdt zich met name bezig met de logistieke gang van zaken, zoals roosters, uren en betalingen en is zowel doorgeefluik naar docenten als naar backoffice. Daarnaast heb je als accounthouder vaak een kort lijntje met de school, al wordt ernaar gestreefd om het contact waar mogelijk direct via de cultuurcoach te laten verlopen.
Renske Is er eigenlijk een helder format voor de functie van cultuurcoach? Na een aantal gesprekken gevoerd te hebben, valt het mij vooral op dat iedereen er een geheel eigen invulling aan lijkt te geven.
Martine Het is inderdaad grappig om te merken dat de manier waarop de functie van de cultuurcoach wordt ingevuld per school enorm kan verschillen. Sommige scholen waren al behoorlijk sterk gericht op de wijk. Soms was er al nauw contact met partners in de wijk. Bij andere scholen is het hele concept nieuw. Maar we zijn wel vaak begonnen op scholen waar al veel vakdocenten zaten.
Tineke Als je ergens langer werkt en die werkrelatie is stabiel, dan krijg je echt andere dingen voor elkaar! Dat zien we bijvoorbeeld bij Eva op de Valentijnschool. Zij is cultuurcoach 2.0!
Martine Ja, op de Valentijn hebben ze met ingang van dit jaar het hele systeem omgegooid, waardoor de kaders van de cultuurcoach enorm worden opgerekt. Interessant om te zien! Eva heeft nu veel directer contact met het team. Ook het feit dat ze inmiddels een aantal dagen per week op de school werkt, draagt daar natuurlijk aan bij.

Renske Zelf werk ik pas een half jaartje als cultuurcoach en heb ik soms het idee dat ‘mijn’ school liever ‘gewoon’ een kunstvakdocent in huis zou hebben dan een cultuurcoach. Dat is nog zoeken merk ik.
Tineke Begrijpelijk. Toch kan het ook voordelen hebben om ‘nieuw’ te zijn en het traject te mogen ontwikkelen samen met de school. Als je maar tijd neemt om echt met elkaar in gesprek te gaan en te onderzoeken waar de behoeften liggen.
Martine Geleidelijk aan kan het veranderen. Dat zien we vaker gebeuren. Misschien duurt het gewoon twee of drie jaar. Het is uiteindelijk een proces in beweging. Dat maakt het ook zo interessant.
Tineke De kaders voor deze functie zijn inderdaad niet zo helder. Dat kan lastig zijn, maar ook juist prettig, omdat je er - in samenspraak met de school - zelf vorm aan kunt geven. Het vereist creativiteit en ook zelfstandigheid.

Renske Er is inderdaad geen duidelijke mal waar je als cultuurcoach in past. Je moet je eigen mal maken. Dat is een uitdaging, maar wel een toffe! Ik heb trouwens ook het idee dat als je cultuurcoach een waardevolle schakel kunt zijn tussen de verschillende kunstvakdocenten, zoals Viviane dat volgens mij is op de Oscar Romero.
Martine Ja, daar kunnen soms mooie samenwerkingen uit ontstaan. Op de Meester van Eijck bijvoorbeeld, waar Renee al jaren werkt als dansdocent vanuit uit de SKVR, was het aanvankelijk heel erg zoeken naar hoe de cultuurcoaches hun rol binnen de school het best kunnen invullen. Vanuit de wens van de school om meer verbinding tussen de vakleerkrachten en het schoolteam te realiseren ontstond spontaan het idee tot het opzetten van een schoolbrede themaweek. Samen met de Tessa, cultuurcoach vanuit Villa Zebra (beeldend,) zijn de handen ineen geslagen en in een week tijd is deze themaweek met groot succes uit de grond gestampt!