Cultuurcoach Edwin Huverman

Edwin is groepsleerkracht op OBS De Schalm. Hiernaast begeleidt hij externe kunstvakdocenten en cultuurcoaches.
Cultuurcoach Edwin Huverman Fotografie: Sanne van der Most

Edwin staat drie dagen per week voor de klas in groep 6. Daarnaast werkt hij als LTU-coördinator en begeleidt hij externe kunstvakdocenten en cultuurcoaches.

Jenny van Weezendonk is docent dans en is cultuurcoach op OBS DE Schalm vanuit de SKVR.

Aanvankelijk was het verschil tussen een cultuurcoach en een kunstvakdocent niet zo helder. Ja, de cultuurcoach was financieel aantrekkelijker. Althans, vroeger. Maar de rol van de cultuurcoach als contactpersoon in de wijk is relatief nieuw. Als school zijn we ook nog zoekende in het vormgeven hiervan. Ik denk dat je er wel een jaar of twee voor moet uittrekken om te zien wat iemand werkelijk kan betekenen binnen de wijk.

Het voordeel is dat vakdocenten vaak een breed netwerk hebben binnen de culturele sector. Zo heeft Jenny bijvoorbeeld een kort lijntje met Conny Janssen Danst. Dat soort contacten zijn natuurlijk interessant. We willen niet meer alleen intern presenteren. Steeds vaker is de wijk ons podium. Zo heeft Jenny een videoclip met de kinderen opgenomen op het bruggetje naar Hotel New York. Dat zorgde voor veel bekijks. Ook heeft ze ervoor gezorgd dat onze kinderen hebben opgetreden in Ahoy en op het Kid Dynamite Jazz Festival Katendrecht. Sowieso is onze connectie met de wijk groot. Vaak doen onze kinderen mee in ‘Tussen Kunst en Kids’, de wekelijkse talkshow voor kids in Theater Walhalla. Ook is er een nauwe samenwerking met Circus Rotjeknor.

De impact van een externe kunstvakdocent of cultuurcoach valt of staat met een goede samenwerking. Dat is de succesfactor. Door een nauwe samenwerking tussen vakdocent en groepsleerkracht kan de vakdocent steeds meer de diepte in. Wekelijks de groep overgedragen krijgen en je riedeltje afdraaien levert hooguit een leuke les op, en in de meeste gevallen slechts chaos.

Daarom begeleid ik zowel onze cultuurcoach als al onze externe kunstvakdocenten in basale dingen als taalgebruik. Hoe spreken we de kinderen aan? Hoe openen we een les? Hoe benoemen we de succescriteria om onze lesdoelen te halen? Het is belangrijk dat we hierin één lijn trekken. Wij zijn een team, zeg je daarmee tegen de kinderen. Dat werkt goed! Soms zit het hem al in eenvoudige dingen als je kunstvakdocenten uitnodigen voor kerstborrels. De kunstvakdocenten staan niet alleen in nauw contact met de school en de groepsleerkrachten, maar ook met hun collega’s uit andere disciplines. We koppelen in de lessen verschillende kunstdisciplines aan elkaar, bijvoorbeeld dans en beeldend. Twee docenten verzorgen samen de openingsles. Vervolgens krijgen de kinderen in zo’n blok vier keer dans en vier keer beweging en aan het einde sluiten de docenten weer samen af.

Naast dat korte lijntje is het belangrijk om regelmatig evaluatiemomenten te plannen waarop je samen het afgelopen blok bespreekt, kijkt waar moet worden bijgestuurd en de koers voor het volgende blok bepaalt.

Pas als de basis staat, kun je de diepte in. Dat is onze overtuiging en daarom hebben we de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in die basis. Een investering waar we nu de vruchten van plukken. Inmiddels draaien onze cultuurcoaches en externe vakdocenten namelijk mee als volwaardig onderdeel van ons team.