Muziek in de voorschool

SKVR startte in maart 2022 in 5 groepen met Muziek in de Voorschool: kunstvakdocenten geven muziek- en beweeglessen aan peuters in samenwerking met pedagogisch medewerkers. Op voorscholen in het primair onderwijs en in de kinderopvang. 

Groei
Dit groeide in anderhalf jaar tijd uit tot 68 groepen (januari 2025) waar peuters wekelijks les krijgen door kunstvakdocenten muziek en dans. En die groei zet door! Dit jaar is onze ambitie om door te groeien naar 75 groepen, zodat we voor nog meer peuters van waarde zijn. 

Nieuw Rotterdams Onderwijsbeleid 
We zijn er trots op dat het programma Muziek in de Voorschool vanaf 2024 deel uitmaakt van het Nieuw Rotterdams Onderwijsbeleid (NROB). 

Onze kunstenaars en makers hebben een duidelijke visie op de ontwikkelingsbehoeften van jonge kinderen. En veel kennis. Niet onbelangrijk. Ze zetten hun kunstzinnige achtergrond in om bij te dragen aan de ontwikkeling van een kind. En aan kansengelijkheid. 

Cultuureducatie is super effectief voor jonge kinderen. En leuk, gezond en onmisbaar. Op verzoek van SKVR deed CED-Groep onderzoek. Wat blijkt? Lees hier verder. 

In hoeverre heeft muziek- en bewegingseducatie invloed op de taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling van het jonge kind? En, wat is de toevoegde waarde van de samenwerking tussen kunstvakdocenten en pedagogisch medewerkers voor de taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling van ’t jonge kind?

SKVR gaf CED-Groep opdracht onderzoek hiernaar te doen. In 2023. CED-Groep dook de wetenschappelijke literatuur in én interviewde pedagogisch medewerkers en kunstvakdocenten die meedoen in de pilot Muziek in de voorschool. De resultaten laten zien dat Muziek en Bewegen van groot belang zijn voor de ontwikkeling van kinderen. En dat gaat verder dan taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling:

Onderzoeksresultaten
Wat een impact maakt Muziek in de Voorschool! Een greep uit de resultaten:

  • Muziek helpt kinderen om sneller klanken te onderscheiden. Zo leren kinderen sneller woorden aan.
  • Kinderen met muziekles hebben meer controle over hun eigen gedrag en kunnen hun emoties beter reguleren.
  • Beweging is goed voor de motivatie, concentratie, hersenontwikkeling, gezondheid en het welzijn van de kinderen.
  • Kinderen die dansles krijgen zijn minder angstig en onzeker en hebben meer controle over hun emoties.

Benieuwd naar het onderzoek?
Deze en nog meer resultaten van het Onderzoek muziek- en bewegingseducatie pilot SKVR vind je in de infographic Muziek en dans in de Voorschool.  
Sharon Dania, onze projectleider Jonge Kind, deelt graag het onderzoek met je. Mail jongekind@skvr.nl

De resultaten van het onderzoek van CED-groep (2023) laten zien dat muziek- en danseducatie van groot belang zijn voor de (taal)ontwikkeling van het jonge kind. Uit het onderzoek blijkt ook de toegevoegde waarde van de samenwerking tussen kunstvakdocenten en pedagogisch medewerkers. 

Om optimaal bij te dragen aan kansengelijkheid voor het jonge kind in de voorschool, willen we ook weten hoe muziek- en danseducatie duurzaam kunnen worden vormgegeven in de voorschool. En, wat het effect is van kunstvakdocenten op de pedagogisch medewerkers.

SKVR heeft CED-groep daarom gevraagd vervolgonderzoek te doen, vanuit 2 invalshoeken: 

  1. Wat is het effect van muziek- en bewegingsonderwijs op de taal- en sociaalemotionele tonwikkeling van (jonge) kinderen? (Met name gericht op kwantitatieve analyse.)
  2. Wat is de toegevoegde waarde van het inzetten van muziekcoaches om pedagogisch medewerkers te trainen in muziekeducatie voor de taal- en sociaalemotionele ontwikkeling van jonge kinderen en de betrokken professionals? 

Het onderzoek loopt van december 2024 tot en met de zomer 2025. Zodra de resultaten gepubliceerd zijn delen we die op deze pagina.  

Meer weten over dit onderzoek?
Sharon Dania, onze projectleider Jonge Kind, vertelt je er graag over. Mail jongekind@skvr.nl

Contact

Meer weten over Muziek in de voorschool? Samenwerken? Mogelijkheden bespreken? Lotte kijkt graag met je mee.

Bel 010-2718 399 of mail jongekind@skvr.nl