Verbeelding en burgerschap op de Theaterhavo/vwo

Theaterhavo/vwo SKVR workshop Burgerschap

Leerlingen verbinden met de wijk. Ze laten nadenken over maatschappelijke thema’s. En ze de ruimte geven hun creativiteit te ontwikkelen. Daar gaat de Theaterhavo/vwo voor met het project Magic of the Frame. In deze samenwerking staat film centraal als medium om leerlingen de wijk waar hun school staat te laten onderzoeken en hun inzichten te vertalen naar beeld. Het resultaat? Een sterk voorbeeld van hoe kunst en onderwijs elkaar versterken.

Kijk met empathie naar de wereld om je heen

Met het bekijken van een docu starten de leerlingen het project. Vervolgens gaan ze de wijk in. Daar ontmoeten ze buurtbewoners en voeren gesprekken over maatschappelijke kwesties. Ze horen over de zorgen van jonge moeders. Het belang van kledinginitiatieven voor mensen met een beperkt budget. En de impact van migratie. Deze gesprekken vormen de basis voor hun eigen korte films. Filmverhalen die ze aan het eind van het project, in het buurtcentrum, aan elkaar en aan de wijkbewoners hebben laten zien. Het proces van onderzoek, filmen en presenteren zorgt ervoor dat leerlingen actief reflecteren op hun leefomgeving. En zich bewust worden van de diversiteit aan verhalen in de stad.

Creativiteit en maatschappelijke bewustwording

Het project brengt het vak burgerschap echt tot leven. Door maatschappelijke kwesties in de wijk te onderzoeken en deze via film eigen te maken, ervaren leerlingen direct hoe hun omgeving in elkaar zit. Marlyn van Erp, scenarioschrijver en kunstvakdocent bij SKVR, benadrukt: "Film is een venster naar de wereld. Door een documentaire te maken, worden leerlingen uitgedaagd om buiten hun comfortzone te stappen. Ze leren hun eigen positie te definiëren en te heroverwegen. Door vragen te stellen aan anderen, ontdekken ze waar ze zelf staan in de maatschappij." Het project geeft de leerlingen niet alleen inzicht in sociale vraagstukken, maar leert ze ook kritischer denken. Het laat zien hoe theorie en praktijk elkaar versterken. En dat geeft de lessen echt betekenis.

Een frisse blik naar de wijk

Voor de leerlingen was het maken van een documentaire niet alleen een creatieve uitdaging, maar ook een hernieuwde kennismaking met de wijk en zijn bewoners. "Ik heb een beetje een ander perspectief nu gezien van hoe ouderen de wijk zien, want ik zie dat natuurlijk anders, als jongere generatie," zei een van de leerlingen. "Als je alle documentaires samenpakt, krijg je echt een beter beeld van de buurt," merkte een andere leerling op. Marlyn vult aan: "Het was mooi om te zien hoe leerlingen gaandeweg hun eigen blik verruimen en nieuwe perspectieven ontdekken. Deze creatieve processen leiden niet alleen tot artistieke producten, maar ook tot persoonlijke groei." Ze geeft een voorbeeld: "Een groepje had weinig zin, maar toen ik ze naar een organisatie stuurde die met ongedocumenteerden werkt, werden ze verwonderd en geïnspireerd door deze onbekende wereld. Die verwondering wisten ze met veel creativiteit om te zetten naar een film die ze vol trots hebben gepresenteerd."

Meerwaarde van kunst

Kunst biedt jongeren een unieke manier om naar de wereld te kijken en hun ideeën en ervaringen vorm te geven. In dit geval is film het medium dat hen helpt om de wereld te verkennen en te verbeelden. Kunst helpt leerlingen om complexe vragen te onderzoeken en om hun eigen rol binnen de samenleving beter te begrijpen.

Zet kunsteducatie in.

SKVR biedt al jaren structurele cultuureducatie in het onderwijs. Geen school is hetzelfde en dat vraagt om advies op maat. Doen we graag. Samen bepalen we de beste aanpak voor jouw school.

Neem contact op met Daan via 010 2718 317 of d.emmen@skvr.nl.

 

Schrijf je in voor onze onderwijsnieuwsbrief