Rhythm of the Roots: culturele toe-eigening

Lessenserie dans of theater van 2 x 1,5 uur voor alle leerjaren en niveaus.

Doormiddel van dans of theater worden leerlingen bewust van culturele toe-eigening. Ze leren het bij zichzelf en anderen herkennen en krijgen de tools om met deze situaties om te gaan. 
Deze lessenserie is ontwikkeld door makers: Yanira Gefferie en Robin Tinkhof

«Terug naar vorige pagina

Laten we alles bespreekbaar maken en niks meer sugarcoaten
Yanira Gefferie en Robin Tinkhof

Bekende Westerse modemerken die traditionele Afrikaanse kledingstijl overnemen en het voor hoge prijzen verkopen. Haarstijlen die eeuwenlang bij een cultuur horen en vervolgens verschijnen als onderdeel van de Westerse pop-cultuur. Wanneer een groep die al bevoorrecht is rijker of beter wordt door elementen van een andere cultuur toe te eigenen gaat dit ten koste van die andere cultuur noemen we dit culturele toe-eigening, cultuurkaping of culturele appropriatie.

In deze lessenserie gaan we open en eerlijk het gesprek aan over dit onderwerp. Er zijn geen taboes. De leerlingen leren culturele toe-eigening herkennen, zowel bij zichzelf als bij anderen. Ze leren elkaar beter begrijpen en we geven hen tools om met deze situaties om te gaan . 

Er kan gekozen worden voor dans- of een theateraanpak.

Kennismakingsworkshop
We werken in twee lessen. De eerste les is een kennismakingsworkshop. Deze is voor zowel dans als theater hetzelfde. Hierin maken de leerlingen kennis met het onderwerp en onderzoeken ze hoe ze zelf denken over culturele toe-eigening. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van de ‘over de streep’-methode. Met behulp van beeldmateriaal krijgen de leerlingen stellingen voorgelegd waarbij ze een keuze kunnen maken wel of niet over de streep te stappen.  Het beeldmateriaal komt terug in de vervolgopdracht. Hierin gaan de leerlingen in groepjes een presentatie maken voor de klas. In de tweede les wordt er gewerkt met dans of theater. 

Theaterworkshop
De theaterworkshop start met een improvisatie-oefening. De leerlingen spelen mee in scènes over situaties waarin culturele toe-eigening aan de orde is. Zo onderzoeken ze mogelijkheden om met de situaties om te gaan. Vervolgens maken de leerlingen in groepjes een performance over wat het
thema voor hen betekent. Het resultaat wordt gepresenteerd aan de rest van de klas.

Dansworkshop
In de dansworkshop beginnen de leerlingen met het maken van een woord-web over het thema. Er wordt dieper ingegaan op de betekenis van het thema en wat het voor de leerlingen individueel betekent,  Daarna werken de leerlingen in groepjes aan een bewegingstekst. Vanuit deze tekst ontstaat de danceperformance. Ook hier wordt het resultaat gepresenteerd aan de rest van de klas.

 

Lees ook het interview met de makers»
 

Rhythm of the Roots is opgezet door makers Yanira Gefferie en Robin Tinkhof vanuit de noodzaak en behoefte om meer bewustzijn te creëren over black culture. 
“We kaarten onderwerpen aan die iedereen aangaan en waar je bewust of onbewust mee geconfronteerd wordt. Hoe kunnen we elkaar een beetje beter leren begrijpen? Iedereen is zelf verantwoordelijk voor het creëren van een bewustwording. Als docent geven wij handvatten, creëren bewustzijn en de leerlingen doen de rest. Laten we alles bespreekbaar maken en niks meer sugarcoaten."

Rythm of the Roots neemt de leerlingen mee in maatschappelijke vraagstukken en onderwerpen. De focus ligt op wat de leerlingen zelf kunnen doen om bewustzijn te creëren, zowel bij zichzelf als bij anderen.  Vertrekpunt hierbij is altijd de ervaringen van de leerlingen.

Yanira Gefferie: “Mijn naam is Yanira Gefferie. Dansdocent en dans/theatermaker. Voor mij is de vorm minder belangrijk dan de daadwerkelijke beleving van de diverse bewegingen. Bij het lesgeven aan jongeren is het ontwikkelen van de ‘eigen ik’ net zo belangrijk als de bewegingen. Dit geldt ook voor volwassenen. Mijn uitgangspunt is voornamelijk differentiëren op cultureel en persoonlijk gebied zodat ik het maximale uit mijn leerlingen kan halen. Zelfkennis en reflectie zijn onderwerpen
waar ik me heel erg mee bezig houdt tijdens het lesgeven.”

Robin Tinkhof: “Mijn naam is Robin Tinkhof. Ik ben een docerend theatermaakster. Ik
geloof dat er heel veel schoonheid zit in verhalen en dat deze de kracht bezitten om
mensen verbonden te laten voelen met elkaar, andere perspectieven te tonen en
zo elkaar aan het denken te zetten. In mijn lesgeven ben ik altijd op zoek naar materiaal vanuit de ervaringen mijn leerlingen. Wat hebben zij mij en de wereld te vertellen? Waar houden ze zich mee bezig? In mijn theatermaken profileer ik mijzelf als een documentair/autobiografische maakster. Ik combineer bestaande verhalen met verhalen van mezelf of mijn spelers.
 

Lessenserie
Doelgroep: Voor alle groepen 
Locatie: Bij SKVR of op school
Duur: 2 lessen van 1,5 uur
Kosten: Voor dit product hanteren we het regulier tarief. Dit is een vast uurtarief, zie de tekst ‘over de kosten’ hieronder.
Groepsgrootte: Informeer naar de groepsgrootte

 

Goed om te weten

Over de kosten 

We rekenen voor onze workshops en lessenseries een regulier uurtarief van € 79,60 of een intensief uurtarief van € 83,50. Dit uurtarief is inclusief voorbereiding, organisatie en afronding en exclusief materiaalkosten. Waar materiaalkosten van toepassing zijn vermelden we dit in de tekst. Het uurtarief is gebaseerd op minimaal twee, gelijke en aaneensluitende, workshops uitgevoerd door dezelfde docent.

Korting op het uurtarief
Een korting van € 19,50 op bovenstaande tarieven is van toepassing voor Rotterdamse scholen waarbij de activiteit op een SKVR-locatie plaatsvindt.

Aaneensluitend roosteren
SKVR streeft naar het aaneensluitend roosteren bij afname van meerdere workshops of lessen met dezelfde docent. Soms komt dit voor de school niet goed uit. Deze wil bijvoorbeeld workshops horizontaal programmeren of juist verspreid over de dag meerdere keren dezelfde workshop, waardoor er ‘wachttijden’ voor de docent ontstaan. Wij plannen de workshops of lessen dan in naar jouw wens. Houd hierbij rekening met een toeslag. Neem contact met ons op voor meer informatie. 

We brengen graag vrijblijvend een offerte uit. 

Informatie voor scholen van buiten Rotterdam

Scholen van buiten Rotterdam zijn van harte welkom op de SKVR-locaties. Het is niet mogelijk workshops en lessenseries te verzorgen op schoollocaties buiten Rotterdam. Scholen van buiten Rotterdam kunnen geen gebruik maken van het kortingstarief.
Meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op voor meer informatie of het aanvragen van een offerte.

 

Informatie en Boekingen

SKVR heeft jarenlange ervaring met cultuureducatie in het onderwijs. 
Ik adviseer je graag over de mogelijkheden en beste aanpak voor jouw school. 

Bel mij tijdens kantooruren op 010-271 8320 of stuur een mail naar onderwijs@skvr.nl.
Of gebruik het contactformulier, dan neem ik contact met je op.

Lital Ephraim
Coördinator onderwijs

(Ontvang je onze maandelijkse nieuwsbrief al? Je kunt je hier aanmelden.)