Rhythm of the Roots: culturele toe-eigening
Lessenserie dans of theater van 2 x 1,5 uur voor alle leerjaren en niveaus.
Doormiddel van dans of theater worden studenten bewust van culturele toe-eigening. Ze leren het bij zichzelf en anderen herkennen en krijgen de tools om met deze situaties om te gaan.
Deze lessenserie is ontwikkeld door makers: Yanira Gefferie en Robin Tinkhof
Laten we alles bespreekbaar maken en niks meer sugarcoaten
Bekende Westerse modemerken die traditionele Afrikaanse kledingstijl overnemen en het voor hoge prijzen verkopen. Haarstijlen die eeuwenlang bij een cultuur horen en vervolgens verschijnen als onderdeel van de Westerse pop-cultuur. Wanneer een groep die al bevoorrecht is rijker of beter wordt door elementen van een andere cultuur toe te eigenen gaat dit ten koste van die andere cultuur noemen we dit culturele toe-eigening, cultuurkaping of culturele appropriatie.
In deze lessenserie gaan we open en eerlijk het gesprek aan over dit onderwerp. Er zijn geen taboes. De studenten leren culturele toe-eigening herkennen, zowel bij zichzelf als bij anderen. Ze leren elkaar beter begrijpen en we geven hen tools om met deze situaties om te gaan .
Er kan gekozen worden voor dans- of een theateraanpak.
Kennismakingsworkshop
We werken in twee lessen. De eerste les is een kennismakingsworkshop. Deze is voor zowel dans als theater hetzelfde. Hierin maken de studenten kennis met het onderwerp en onderzoeken ze hoe ze zelf denken over culturele toe-eigening. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van de ‘over de streep’-methode. Met behulp van beeldmateriaal krijgen de studenten stellingen voorgelegd waarbij ze een keuze kunnen maken wel of niet over de streep te stappen. Het beeldmateriaal komt terug in de vervolgopdracht. Hierin gaan de leerlingen in groepjes een presentatie maken voor de klas. In de tweede les wordt er gewerkt met dans of theater.
Theaterworkshop
De theaterworkshop start met een improvisatie-oefening. De studenten spelen mee in scènes over situaties waarin culturele toe-eigening aan de orde is. Zo onderzoeken ze mogelijkheden om met de situaties om te gaan. Vervolgens maken de studenten in groepjes een performance over wat het
thema voor hen betekent. Het resultaat wordt gepresenteerd aan de rest van de klas.
Dansworkshop
In de dansworkshop beginnen de studenten met het maken van een woord-web over het thema. Er wordt dieper ingegaan op de betekenis van het thema en wat het voor de studenten individueel betekent, Daarna werken de studenten in groepjes aan een bewegingstekst. Vanuit deze tekst ontstaat de danceperformance. Ook hier wordt het resultaat gepresenteerd aan de rest van de klas.
Rhythm of the Roots is opgezet door makers Yanira Gefferie en Robin Tinkhof vanuit de noodzaak en behoefte om meer bewustzijn te creëren over black culture.
“We kaarten onderwerpen aan die iedereen aangaan en waar je bewust of onbewust mee geconfronteerd wordt. Hoe kunnen we elkaar een beetje beter leren begrijpen? Iedereen is zelf verantwoordelijk voor het creëren van een bewustwording. Als docent geven wij handvatten, creëren bewustzijn en de studenten doen de rest. Laten we alles bespreekbaar maken en niks meer sugarcoaten."
Rythm of the Roots neemt de studenten mee in maatschappelijke vraagstukken en onderwerpen. De focus ligt op wat de studenten zelf kunnen doen om bewustzijn te creëren, zowel bij zichzelf als bij anderen. Vertrekpunt hierbij is altijd de ervaringen van de studenten .
Yanira Gefferie: “Mijn naam is Yanira Gefferie. Dansdocent en dans/theatermaker. Voor mij is de vorm minder belangrijk dan de daadwerkelijke beleving van de diverse bewegingen. Bij het lesgeven aan jongeren is het ontwikkelen van de ‘eigen ik’ net zo belangrijk als de bewegingen. Dit geldt ook voor volwassenen. Mijn uitgangspunt is voornamelijk differentiëren op cultureel en persoonlijk gebied zodat ik het maximale uit mijn leerlingen kan halen. Zelfkennis en reflectie zijn onderwerpen
waar ik me heel erg mee bezig houdt tijdens het lesgeven.”
Robin Tinkhof: “Mijn naam is Robin Tinkhof. Ik ben een docerend theatermaakster. Ik geloof dat er heel veel schoonheid zit in verhalen en dat deze de kracht bezitten om mensen verbonden te laten voelen met elkaar, andere perspectieven te tonen en
zo elkaar aan het denken te zetten. In mijn lesgeven ben ik altijd op zoek naar materiaal vanuit de ervaringen mijn studenten. Wat hebben zij mij en de wereld te vertellen? Waar houden ze zich mee bezig? In mijn theatermaken profileer ik mijzelf als een documentair/autobiografische maakster. Ik combineer bestaande verhalen met verhalen van mezelf of mijn spelers.
Lessenserie
Doelgroep: Voor alle groepen.
Locatie: Bij SKVR of op school.
Duur: 2 lessen van 1,5 uur
Kosten: Voor dit product hanteren we het regulier tarief. Dit is een vast uurtarief, zie de tekst ‘over de kosten’ hieronder.
Groepsgrootte: Informeer naar de groepsgrootte.
Goed om te weten
- Over de kosten
-
Scholen binnen Rotterdam
Ons uurtarief is € 83,50. Dit is inclusief: voorbereiding, organisatie, materialen en afronding
Bij dit uurtarief gaan we uit van minimaal twee, gelijke en aaneensluitende, workshops of lessen uitgevoerd door dezelfde docent.
Voor ontwikkeling van een programma, wachttijd voor de docent en overige werkzaamheden betaal je extra.
Neem contact met ons op. We doen je graag een voorstel.
Scholen buiten Rotterdam
Bevindt jouw school zich buiten de gemeente Rotterdam? Helaas kunnen we de komende periode geen nieuwe aanvragen meer aannemen.
Informatie en boekingen
SKVR biedt al jaren structurele cultuureducatie in het onderwijs. Geen school is hetzelfde en dat vraagt om advies op maat. Doen we graag. Samen bepalen we de beste aanpak voor jouw school.
Bel (010-2718320) of mail (onderwijs@skvr.nl) ons, of gebruik het contactformulier. Laura helpt je verder.