Mapping the Portrait

Bij een portret denk je al snel aan een close-up foto van een gezicht door een fotograaf als Anton Corbijn of een schilderij à la Mona Lisa. Een portret kan echter zoveel meer zijn. Denk naast een portret van een persoon, ook aan een ontmoeting, een situatie op straat of zelfs een zolderkamer. Hoe vang je die typerende geur van de markt op een zaterdagochtend, de eenzaamheid van dat onbewoonde huis op de hoek van de straat, of dat bijzondere gesprek tussen twee medereizigers in de metro? Ook dat kan input zijn voor een portret. Van wie of wat wil jij een portret maken? En op wat voor manier? Via beeld, geluid, theater, tekst of tekening? Een mix hiervan? Vang jezelf, een ander, een situatie, een ding of een gevoel in een portret. Alles is mogelijk.

Prijs voor 2 les(sen)

t/m 20 jaar
€ 189,00
21 t/m 24 jaar
€ 189,00
vanaf 25 jaar
€ 189,00
  • Workshop
  • Niveau: Alle niveaus
  • Leeftijd: 18 t/m 99 jaar

Deze cursus kun je op onderstaande locatie(s) en tijd(en) volgen

Woensdag
09:00 - 17:00 uur
21-10-20 t/m 22-10-20
Diverse docenten SKVR

Geïnspireerd door het concept 48-hours project komen een schrijver, beeldend kunstenaar, theatermaker, (portret)schilder en filmmaker bij elkaar om samen met jou verschillende perspectieven te onderzoeken. Rondom het thema portret worden spannende cross-overs verkend en nieuwe technieken belicht.

We werken toe naar een (individueel) eindresultaat dat helemaal bij jou past. Het project van vier dagdelen (verdeeld over 2 dagen: woensdag 21 en donderdag 22 oktober) vindt plaats in een grote open ruimte in de binnenstad van Rotterdam. Een ruimte die plek geeft om te experimenteren, samen te werken en te presenteren.

Lees meer over de kunstenaars

Ze schilderde o.a. Aart Staartjes voor het tv-programma Sterren op het doek en hing met haar zelfportret in het Rijksmuseum.

Sinds haar afstuderen in 2012 is ze werkzaam in de kunsteducatie en als kunstenaar. Op de academie lag op ideeontwikkeling en concept en na de academie heeft ze zich gespecialiseerd in olieverf schilderen. Ze werkt daarbij realistisch en maak gebruik van klassieke schildertechnieken.

“Tijdens het opbouwen van een schilderij is het net of je het langzaam tot leven brengt. Dat blijft voor mij een fascinerend proces. Bij het schilderen van een portret zoek ik niet alleen gelijkenis aan de buitenkant, maar wil ik ook de persoonlijkheid vangen. Daarvoor is het traject voorafgaand aan het schilderen essentieel. In die fase gaat het om contact maken, observeren, inleven en zoeken naar de essentie. Alle zintuigen zijn nodig.

Om die reden vind ik dit interdisciplinaire project met betrekking tot ‘het portret’ ook zo interessant. Het doet een beroep op verschillende zintuigen en het portret zal vanuit verschillende invalshoeken worden belicht. Dit gaat geheid leiden tot nieuwe inzichten.”

Sarah van der Pols is beeldend kunstenaar, afgestudeerd en docent aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam, exposeerde o.a. in het Stedelijk Museum Schiedam, het Gorcums Museum en diverse galeries in binnen- en buitenland.

Vanuit het medium tekenen werkt zij al jaren aan de serie AMAE, Japans voor: totale overgave. Intermenselijke Constructies, de ruimte tussen mensen in, is een centraal thema in AMAE. Zij maakte studiereizen naar o.a. Japan en China. Haar tekeningen zijn opgenomen in diverse (inter)nationale collecties.

Vanuit het centrale thema -portret- nemen 5 ervaren kunstprofessionals uit verschillende disciplines de deelnemers mee in een onderzoek naar herkenning van jezelf en de ander/ de ruimte tussen deze mensen in en de sporen die je bewust of onbewust achter laat. 

Liesbeth Mende schrijft proza en toneelteksten. Ze groeide op in het Brabantse Wouw, maar woont inmiddels al jaren in Rotterdam. Ze publiceerde o.a. de romans Afhaalmeisje (Arbeiderpers) en Blauw (Gottmer) en de ultrakorte verhalenbundel Koffie, vaders en konijnen (PulpArtPublishers). Ze schreef een blog over haar schrijfproces voor het online tijdschrift Bladkant, organiseerde Ontbijt met schrijvers en creëerde recent het moordhoorspel Blauwe Russen. Naast het schrijven geeft Liesbeth les in proza, poëzie en dramaschrijven aan jonge, oude, kleine en grote mensen. Ze houdt van contrast in verhalen en van personages met een rafelige rand.

"In alles wat ik maak, laat ik een stukje van mezelf zien. Kleine zelfportretten verpakt in korte en lange verhalen."

Clara Peeters is een Rotterdamse theatermaker en theaterdocent, afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem.

Binnen haar werk als theatermaker werkt zij voornamelijk met amateurs en staat het sociaal-artistieke karakter centraal. De afgelopen jaren heeft zij verschillende voorstellingen gemaakt voor o.a. Studio de Bakkerij, SKVR, Stichting Humanitas, Theaterfestival Boulevard en verschillende (jeugd)theaterscholen. Daarnaast heeft zij zich gespecialiseerd in participatie en forumtheater, vertrekkend vanuit een niet Westers oogpunt. Zo heeft zij verschillende theaterprojecten in Tanzania gerealiseerd.

"Theater is bekijken en bekeken worden, en daarmee de wereld om ons heen bevragen."

Sinds 2007 is ze werkzaam als kunst fotograaf. In 2014 is haar kunst/ fictie korte film Her Innerview
geselecteerd en in première gegaan op het Nederlands Film Festival in Utrecht.
Daarna volgden er diverse korte films in opdracht en eigen werk waar ze vaak zelf ook de
productie, casting en financiering voor heeft verzorgd.


Ze heeft diverse creatieve fotografie workshops gegeven voor groepen bij Buitenkunst in
Randmeer en bij de Apple Store in Amsterdam inspirerende workshops gegeven over soft &
hardware.


Erica maakt verhalende portretten, gestilleerde nieuwe rituelen en stillevens met een ziel.
Ze schreef een monoloog Reminiscence tijdens een artist in residency in 2015 in de Torenkamer
in Vondel Cs in Amsterdam. Haar werk ligt op het randje van een sociale en imaginaire wereld
waar alles mogelijk is.


Deze portret workshop is een mooie manier om samen te werken en de diverse invalshoeken te
bekijken zowel binnen de diverse disciplines, als de culturele, maatschappelijke en
geschiedkundige context die er al bestaat over het portret en daarbij ook de grenzen te gaan
opzoeken van een persoonlijk portret en kaders daarvoor te scheppen, om ze ook weer los te
kunnen laten.